• Voda – základ života

    30. dubna 2018 I I Žádné komentáře

    Stejnou důležitost, jakou dáváme potravinám, si zaslouží i „zavodňování“ těla. Jistě se shodneme na tom, že přeslazené nápoje plné umělých barviv nejsou „to pravé ořechové“. Ale CO tedy pít a KOLIK?

    Na toto téma jsem si přečetla odborné studie a spojila jsem to s výzkumem na vlastním těle. Přes vypité litry zelených a bylinných čajů jsem se nakonec ustálila na svém současném pitném režimu. V první řadě chci ještě připomenout jednu tělesnou záludnost a potvrdit přísloví: „Hlad je převlečená žízeň.“ Skutečně to tak je. Je až s podivem, že ačkoliv naše dospělé tělo tvoří asi z 60 % voda, kterou musíme doplňovat, protože ji postupně ztrácíme pocením a vylučujeme ji mj. i dýcháním, řešíme především jídlo. A přesto, že naše dospělá těla už nerostou, prioritně uspokojujeme pocit hladu. Častěji vnímáme hlad (který máme tendenci co nejdřív uspokojit), než žízeň (tu si umíme spíš odepřít). Navíc pocit žízně často bývá (nepřišla jsem zatím na to, proč) skryt za pocit hladu. Vyzkoušela jsem se: Napila jsem se, když jsem cítila hlad. Pokud „hlad“ přešel, byla to přestrojená žízeň. Ve chvíli, kdy pocit hladu přetrvával i po napití, to byl nefalšovaný hlad. Z toho vyplývá, že se zbytečně ládujeme v situacích, kdy bychom se ve skutečnosti měli napít.

    Jak se dočtete v článku Jsme to, co jíme, jím třikrát denně. Mezi jídly už žádné svačinky, ani ty moderní a „zaručeně zdravé“ sladké tyčinky, ale piju jen vodu – buď čistou nebo s rozpuštěnou solí (himálajskou růžovou nebo keltskou mořskou). Vodu používám převařenou (asi 15 minut), je v žaludku o mnoho lehčí než voda natočená z kohoutku (balenou v plastech nekupuji). Proč piju jen vodu? Tím pomáhám ledvinám se proplachovat a nezatěžuji je zpracováním dalších látek (i když je to „jen“ ochucená voda citronem nebo čaj). Ale o ten svůj oblíbený čaj nepřijdu, jen si ho dám v době jídla.

    Zpočátku jsem musela na pravidelné pití myslet. Není totiž dobré vypít naráz velké množství vody, ale pravidelně popíjet, a zároveň díky převařené lehké vodě tělo zavodním mnohem efektivněji. Vyzkoušela jsem, že je tělu příjemné, když doplňuji tekutiny i v noci, a tak usínám se sklenkou vody na nočním stolku. V chladnějších měsících vypiju za den celkem asi tři litry vody, v létě jsou to i čtyři litry. Potřebné množství tekutin je velmi individuální; někde jsem četla, že minimální množství odpovídá 35 ml na 1 kg váhy. Moje tělo je v tomto ohledu o něco náročnější. (Tuto větu jsem ze své ženské ješitnosti musela dopsat, abych „nenápadně“ sdělila, že nevážím 85 kg ani víc). Tento svůj pitný režim dodržuji asi rok a tělo se stále tváří spokojeně.

    Na závěr ještě (třeba) motivující informace: Vyvážená a zdravá výživa, stejně jako dostatek tekutin, jsou na těle brzo vidět. ?

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

    Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..