• Jak přežít Covid (1)

    14. října 2020 I I Žádné komentáře

    Od jara letošního roku je COVID nejčastěji skloňované slovo. Celý svět se zaměřil na jediné téma a běžný život jakoby se zastavil. Okolo nás jen strach a stres. Nebudu popisovat negativní aspekty, které nám to přineslo. Naopak. Chci se podělit o to, jak situaci zvládám já, a třeba tím někoho inspiruji.

    Všechno, co je na stránkách ŽítŽivot uvedeno, jsou zkušenosti, žádná teorie. Zabývám se kvalitou života a vím, že zdravá výživa, vyrovnaná psychika a správný pohyb/cvičení jsou tři základní pilíře, na kterých stojí plnohodnotný život a samozřejmě naše IMUNITA. Jak ji posiluji?

    Zdravá výživa
    Nebudu horovat za veganství ani raw stravu apod., ale za zdravé plnohodnotné potraviny a kvalitní vodu. Vím, že sehnat kvalitní potraviny není v současném světě snadné, ale protože je to důležité, dělám pro to maximum.
    Voda – nekupuji balenou, ale používám „kohoutkovici“, kterou upravím přes uhlíkové a jiné filtry (viz filtrační a ionizační konvice); nepiju umělé přeslazené nápoje, ráda mám domácí limonády, kvalitní zelený čaj (mj. je to silný antioxidant), v přijatelné míře i víno a pivo. 😀

    Potraviny – zaměřuji se především na zeleninu (ovoce taky, ale pozor: zakyseluje tělo); kvalitní zeleninu v hypermarketech nekoupím, a proto si raději za ni připlatím u farmářů. Vlastně už dávno jsem opustila ten výhodný nákup pod jednou střechou; svůj čas věnuji shánění kvalitních potravin (zelenina, sýry, maso). To je základ. V našem menu by rovněž neměla chybět hlíva ústřičná ani japonská královna hub – shitake.

    Doporučuji (aspoň dvakrát týdně) do jídelníčku zařadit sardinky v oleji. Tato superpotravina, která i v kvalitě je levná a má nízký obsah nebezpečných látek (dospěli jsme tak daleko, že uvádět „zdravá potravina“ je již nepřesné a zavádějící), je velmi prospěšná díky omega-3 mastným kyselinám (snižují záněty, krevní tlak, zlepšují stav srdce), je plná bílkovin a bohatá na důležité vitamíny a minerály (vit. D, fosfor, selen, železo, niacin, B12).

    Samo o sobě to však nestačí, a tak je kromě kvalitních potravin potřeba dodat ještě vitamíny a minerály. V podzimním období se chodím „napást“ na kopřivy – jím jejich semínka, která jsou plná hodnotných živin. Kopřiva patří mezi naše nejlepší léčivé rostliny a je zadarmo. Semínka kopřiv nejsou žahavá. Jím je samotná, ale vím, že někdo je přidává do salátů nebo nasuší a přidá do mlýnku se solí (vlastně je můžete přisypat skoro kamkoliv). V tomto čase jsou zralé plody hlohu, které podporují srdce, cévy, regulují tlak. Množství darů přírody lze zakoupit v bylinných nebo kvalitních čajových obchůdcích (bohužel moje oblíbené čaje od Teegschwendner již nemají zastoupení v ČR, ale objevila jsem kvalitní produkty v prodejnách Sonnentor; stejně tak je koupíte ve vašem osvědčeném bylinném obchůdku).

    Co je pro posílení imunity ještě důležité?

    • Nezbytné céčko: to dodávám z přírodního zdroje (žádná syntetika!) – nejbohatším dosud objeveným zdrojem vitamínu C jsou plody stromu Camu camu, které lze koupit ve formě prášku.
    • Velmi důležitý je vitamín D (!), který užívám v tekuté formě společně s vitamínem K (D3 + K2).
    • Vitamín B obsahuje droždí, ale i např. pivovarské kvasnice (B1, B2, kyselina listová, niacin).
    • Je potřeba zdůraznit, že základ naší imunity je ve střevech, a proto do jídelníčku zařazuji dostatek probiotik. Někdo je užívá v tabletách, já mám raději kysané zelí, kvašené okurky nebo si nakládám zeleninu (pikles).

    Doporučuji si čas od času pomocí indikátorových papírků udělat domácí test kyselosti organismu. Na úpravu kyselosti se mi osvědčila soda bikarbona (přibližně půl lžičky rozmíchám ve sklenici vody a piju podle potřeby 1 – 2x denně tři dny, a pak si udělám kontrolní test). Dobrou zkušenost mám i se zásaditou směsí minerálů (na rychlé srovnání Ph těla je ale účinnější soda).
    Tak toto je nezbytný základ, více se lze dočíst v článcích a v receptech ŽítŽivot.

    Pohyb
    Každodenní pohyb je nezbytnou podmínkou našeho zdraví. Mnozí jistě namítnou, že nemají čas denně sportovat. To já taky ne. Jsem ráda, když se mi podaří dvakrát do týdne navštívit hodinu mého oblíbeného pilates a jogalates, a na delší procházku v přírodě se dostanu sotva o víkendu. Ale i přesto denně nachodím tak 3-5 kilometrů – prostě místo 1-2 zastávek tramvají jdu pěšky, namísto výtahu či eskalátoru vyšlápnu schody. No a když je to aspoň trochu možné, hýbu se v přírodě, na čerstvém vzduchu.
    Velmi doporučuji chůzi; tato prospěšná aktivita je dostupná pro všechny věkové kategorie. Konkrétní výčet sportů neuvádím, protože možnosti a schopnosti jsou velmi individuální. Hlavním pravidlem ale je denní pohyb a pobyt v přírodě, která má blahodárný vliv na naše zdraví.

    Psychika
    Tak tohle je nejzapeklitější věc, a proto bude této oblasti věnován celý příští článek.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

    Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..